om Installationer

Efter en tid at have arbejdet med fotografi i flere former og udtryk, men stadig som det eneste medie, blev optagelsen på Det Kgl. danske Kunstakademi i 1985 begyndelsen på en lang række eksperimenter med skulptur i mange forskellige teknikker og materialer. Til forskel fra det analoge fotografis hurtige og indirekte teknik, udgjorde skulpturens langsomme og direkte form en længe søgt arbejdsmetode. De to medier fotografi og skulptur supplerede hinanden på en konstruktiv og inspirerende måde.

Arbejdet med fotografi var kommet til et punkt, hvor selve mediet begyndte at vise sine begrænsninger i forhold til det, som jeg søgte for mine udstillingsprojekter. At kombinere fotografi og skulptur lå som en naturlig forlængelse i arbejdet med kunst, men også skulpturen som medie har sine begrænsninger.

Imellem fotografiet og skulpturen ligger ready mades, som en slags inkarnation af de to. Hvad jeg ikke kunne opnå i arbejdet med enten fotografi eller skulptur endte med at inddrage ready mades, og arbejdet med installationer var begyndt.

I installationen har jeg opnået friheden til at arbejde mere konceptuelt med kunst. Gennem inddragelse af ready mades er jeg i stand til som individ at træde tilbage og lade genstandene og deres betydning tage over. Det handler ikke længere om, hvad kunstneren præsterer, men om hvad genstandene i sig selv og deres kombination med hinanden kan fortælle. Sammensætningen af de mange elementer en installation består af, og dermed værkets form og indhold, bliver til kunstnerens metode og udtryk.

Permanent Vacation, 1997. Installationen var lavet til Efterårsudstillingen på Charlottenborg samme år.