Jacob Tue Larsen |
||||||||||
Introduktion Billedbank CV Projekter Året Kontakt | ||||||||||
Inspired Travels, 2000 |
||||||||||
Udstilling i F-rummet på Malmö Konstmuseum 9. 12. 2000 - 11. 3. 2001Med udspring i verdens ældste stadigt levende kunsttradition, den australske aboriginal kunst, som i stor udstrækning omhandler rejsen (både den fysiske og åndelige), rammer Inspired Travels lige ned i vor tids omfattende rejseaktiviteter. Her foregår rejsen helt anderledes hurtig og udstrakt til hele jorden. |
||||||||||
|
||||||||||
Trangen til det eksotiske har forfinet og degenereret midlerne til at opnå det eksotiske i en katastrofal udstrækning. Det kommer til udtryk i at eksotismen har fået industriel karakter, der bl.a. selv fremstiller de objekter vi opfatter som eksotiske. Og følgen er tab af lige netop det eksotiske. De åndelige og kulturelle værdier, der ligger til grund for de enkelte genstande, forsvinder fuldstændigt fra genstandene, når de ikke længere bliver produceret for brug i sin kultur. Håndværkerens traditionelle fremstillingsform kan ikke uden videre erstattes af industrialiserede produktionsmetoder. Forståelsen af fremmede kulturer bliver langsomt ændret i retning af en overfladisk, visuel opfattelse af deres brugsgenstande. Den tendens medfører ofte at fremmede kulturer bliver iscenesat overfor rejsende som ideelle rammer til dyrkelsen af det eksotiske. |
||||||||||
Globaliseringen medvirker også at andre kulturers forståelse af sig selv opleves gennem en vestlig opfattelse af verdensordenen. Alt for mange "eksotiske" kulturer definerer sin fremmedartethed efter den vestlige verdens behov for det eksotiske. Således opstår en genfødsel af oprindelige traditioner som spejlbilleder af den vestlige verdens opfattelse af og behov for fremmedartede kulturer. Dermed mister de oprindelige kulturer deres eget verdensbillede. |
||||||||||
|
||||||||||
Inspired Travels er malet direkte på væggene med almindelig plastmaling. De farvede prikker er stemplet på væggen med små træstokke i en meget |
||||||||||
Produktion af udstillingens værker var bl.a. støttet af Billedkunstrådets Produktionspulje. |
||||||||||
Til top |